10 tips om je doelen echt tot een mooi resultaat te brengen

Dynamische groepspraktijk voor oefentherapie Cesar/Mensendieck

Direct aanmelden

Home » 10 tips om je doelen echt tot een mooi resultaat te brengen

04-05-2018 – Saskia van der Drift

Heb jij ze nog goed voor ogen? Je doelen? Hoe staat het ermee?
Wist je dat 15 januari de dag is waarop we erachter komen dat veel van onze doelen al niet meer dan ‘een goed idee’ waren? Zo zorg je ervoor dat het wél gaat lukken!
1.    Voel je doel of voornemen met je hele lichaam.
Bedenk het niet alleen, maar beeld het je in. Visualiseer jezelf al in de positie dat je dit doet. Voelt dat goed? Dan hou je het makkelijker vol

2.    Denk groot en overdrijf niet
Blijf realistisch in je wensen: één miljoen extra verdienen terwijl je geen idee hebt waarvoor of hoe is niet heel realistisch. 50 kilo afvallen als je 100 kg weegt in een jaar is misschien haalbaar, maar niet heel gezond en vraag je af of je dat kunt volhouden voor 10 jaar. Denk daarom wel groot (mijn doel o.a.: ik wil weer 12 uur per week kunnen sporten) en hou in de gaten dat het haalbaar is (ik heb daar een fijn plan voor opgesteld, zie later)

3.    Schrijf je doelen op.
Alleen bedenken is niet genoeg. Dan verdwijnen ze zoals stomend water. Vastgelegde tekst (zoals ijs) blijft langer hangen.

4.    Spreek je doelen dagelijks uit
Zowel ’s ochtends als ’s avonds lees je je doelen kort hardop. Het klinkt wat zweverig, maar als je je onderbewustzijn meeneemt in het stellen van je doelen, dan haal je ze makkelijk.

5.    Vertel iedereen die je tegenkomt waar je voor gaat.
Op die manier maak je een soort ‘committment’  naar de buitenwereld toe. En dat draagt weer bij aan de haalbaarheid. Het geeft ook steun van je omgeving

6.    Maak een plan met piepkleine stapjes
Om vanuit 0 ineens op de eerste verdieping te staan lukt je ook niet zonder trap. Maak iedere stap klein. Dan haal je bijna zonder het door te hebben en kost het je weinig energie (ik begin met een uurtje per week extra en bouw dat maandelijks uit)

7.    Zorg dat het een ritueel wordt
Als je je stappenplan op een vast moment per dag uitvoert, wordt het gemakkelijk. We eten tenslotte ook op vaste momenten, gaan (meestal) op vaste momenten slapen, opstaan, etc.

8.    Vier je resultaten
Als je je doelen mét bijbehorend stappenplan opgeschreven hebt, kan je ze makkelijk afvinken. En vier alles wat je behaald hebt. Dat kan met iedere beloning die je zelf uitkiest zijn. Het betekent niet dat je bij bijvoorbeeld een gewichtsverlies-doel even stevig de snackbar in gaat om te vieren. Het moet wel bijdragen aan je haalbare doelen

9.    Wees je bewust van een plateau in je groei
Soms stagneert je rit even. Zie het als volgt: als je van hier naar de Spaanse grens rijdt, moet je af en toe even stoppen om bij te tanken. Hierbij geldt dit ook. Stop soms even, kijk naar wat je al behaald hebt, neem even het overzicht en groei verder.

10.    Blijf genieten
Obsessief met je doel bezig zijn is zeker niet verkeerd, maar hou de realiteit in de gaten: blijf leuke dingen doen, blijf genieten en ervaren.

Gratis oefenboek

Meld je nu aan en ontvang een gratis proefversie van het oefenboek met waarde-volle oefeningen voor je rug. Zowel voor ruiters als voor niet-ruiters.

Aanvragen