Blogs

Wat is jouw ultieme doel?

Geplaatst door Saskia van der Drift

Ik ben besmet met een drammerig virus. Het zit sinds 2 weken in mijn lichaam en ik voel het aan alles. Normaal wil ik zo snel mogelijk weer 'vrij' zijn, maar nu doe ik er alles aan om er van te genieten! Ik maak er zelfs plannen mee, ik dans ermee! Heerlijk!! Lees snel verder over welk irritant virus ik het heb!
Lees meer

CVA keten | Achter de deur bij kwetsbare ouderen | Netwerklunch | Slapen

Geplaatst door Saskia van der Drift

Alleen ben je sneller maar samen komen we verder. Het wordt steeds leuker! Afgelopen maand stond in het teken van samenwerking. En met succes en nog meer plezier!
Lees meer

kapstoktenen

Geplaatst door Saskia van der Drift

De tenen die naar buiten steken. Hoe vaak zien we dat niet als opmerking op het protocol staan? Het is zo makkelijk hier wat aan te doen! Een aantal tips
Lees meer

4 redenen om wat aan je houding te gaan doen

Geplaatst door Saskia van der Drift

Met grote regelmaat draaien gesprekken uit op iemands houding. 'Ja, het is niet echt goed' of 'nou, ik heb altijd goede cijfers hoor, maar het voelt alleen niet zo'. 'Ik heb toch al van alles geprobeerd en het helpt allemaal niet'. Als dat laatste zo is, vraag je dan af wat je graag wilt en lees ons blog van 12 januari nog eens terug. Hieronder geven we je alvast een aantal redenen om iets aan je houding te gaan doen. En ja: iedereen kan iets verbeteren aan de lichaamshouding!
Lees meer

10 tips om je doelen echt tot een mooi resultaat te brengen

Geplaatst door Saskia van der Drift

Heb jij ze nog goed voor ogen? Je doelen? Hoe staat het ermee? Wist je dat 15 januari de dag is waarop we erachter komen dat veel van onze doelen al niet meer dan ‘een goed idee’ waren? Zo zorg je ervoor dat het wél gaat lukken! 1. Voel je doel of voornemen met je hele lichaam. 2. Denk groot en overdrijf niet 3. Schrijf je doelen op. 4. Spreek je doelen dagelijks uit 5. Vertel iedereen die je tegenkomt waar je voor gaat. 6. Maak een plan met piepkleine stapjes 7. Zorg dat het een ritueel wordt 8. Vier je resultaten 9. Wees je bewust van een plateau in je groei 10. Blijf genieten
Lees meer

5 tips om letsel bij vallen te verminderen

Geplaatst door Saskia van der Drift

Vallen is nooit prettig, maar met deze tips verminder je de kans op vallen en op serieuze blessures
Lees meer

Hierom moet je als ruiter fit blijven

Geplaatst door Saskia van der Drift

Je hoort het en ziet het in de veel voorbij komen; ruiter fitheid! Maar wat is nou volgens ons het belang van fitheid van de ruiter? Ten eerste, misschien wel de belangrijkste, je vraagt van je paard om atletisch te bewegen dus waarom vraag je van jezelf dan niet een atletische conditie? Wij geven je onze 5 beste redenen waarom je zelf ook fit moet zijn!
Lees meer

Rugklachten – 5 redenen om ze te hebben (en te houden)

Geplaatst door Saskia van der Drift

Je hoort bijna iedereen in je omgeving wel eens praten over pijn in de rug. De een wat vaker dan de ander. Als je een val gemaakt hebt, zijn die klachten natuurlijk verklaarbaar. Maar soms lopen mensen echt al heel lang met (terugkerende) klachten. Dan zouden dit wel eens logische oorzaken kunnen zijn:
Lees meer

10 redenen om naast rij-instructie ook af en toe een expert op zithouding te contacten

Geplaatst door Saskia van der Drift

1. Naast het paard kan je andere oefeningen uitvoeren Op het paard ben je voornamelijk rijtechnisch bezig. Naast het paard kan je makkelijker aan je eigen houding werken voor bijvoorbeeld het vinden van je ontspanning of je balans. Je kunt je volledig op jezelf richten in plaats van op jou en je paard. .........
Lees meer

In 3 stappen van een 6,5 naar een 8 voor je houding

Geplaatst door Saskia van der Drift

ijdens het schrijven bij de KNHS wedstrijden zie ik regelmatig houdingen voorbij komen die met een paar eenvoudige handelingen ontzettend snel te verbeteren zijn en heb je een aantal eenvoudige stappen nodig om aan de norm voor een hoger cijfer te voldoen. Het voordeel is dat je dit ook nog eens in je paard terug ziet! Stap 1. Film en fotografeer jezelf regelmatig.
Lees meer

Trainingsintensiteit

Geplaatst door Saskia van der Drift

Wat we vorige week schreven, over chronische pijn, ging over het belasten van je lichaam. En dat het niet nodig is dat je altijd pijn hebt. Het betekent overigens niet dat je nooit iets mag voelen he! Soms is spierpijn logisch na een zware training, dat heeft je paard ook. En dat kan zomaar 3-5 dagen aanhouden. Beter is het nog dat je nét tegen die spierpijn grens aan zit en van daaruit op gaat bouwen naar een zwaardere belasting.
Lees meer

7 dingen die je móet doen om een beter in balans te zitten.

Geplaatst door Saskia van der Drift

Iedere ruiter wil het beste uit zichzelf halen op welk vlak dan ook, of dit nu gaat om recreatiesport of topsport. Een basis waar nog wel eens aan voorbij gegaan wordt, is je balans. Met deze 7 tips geven we je de eerste handvatten om hiermee verder te gaan.
Lees meer

Nieuw systeem sensamove

Geplaatst door Saskia van der Drift

Al jaren staan we bekend om onze behandeling met de Flexchair. Maar omdat we sinds januari uitbreiden en we daarbij ook nieuwe innovaties willen gebruiken in de praktijk hebben we voor het SensaMove Balance Cushion (kortweg SensaMove) gekozen.
Lees meer

Klachten chronisch?

Geplaatst door Saskia van der Drift

Een paar weken terug hadden we het over schouderklachten. Als je nu maar lang genoeg met pijn loopt, wordt het ‘chronisch’. Langer dan 3 maanden pijn maakt al dat ze als chronisch gezien worden. Dat betekent níet dat je never-nooit meer van die pijn af kunt komen, maar er verandert wel iets in je hersenen waardoor bij een gewone prikkel (bijvoorbeeld druk op de huid) al een signaal afgegeven wordt dat normaal ‘pijn’ of ‘gevaar’ zou betekenen. Met een duur woord ‘sensitiseren’ de hersenen.. Ze worden sensitiever voor prikkels. En als zo’n stofje nu maar lang genoeg aanwezig is, gaat het ook moeizamer weg. Het laat als het ware een footprint achter.
Lees meer

Schouders eronder

Geplaatst door Saskia van der Drift

Opgetrokken schouders, pijnlijke nek of zelfs hoofdpijn. We horen het regelmatig. Onze ervaring is dat deze klachten heel lang aanhouden. Maar waarom? We merken dat het verminderen van nek-schouderklachten heel veel discipline van een persoon vergt. Kijk maar eens om je heen: hoeveel mensen lopen niet voorovergebogen op hun telefoon kijkend over straat? En als je ergens zit zie je ook de veel mensen
Lees meer

Hypermobiel, hoezo stabiel?

Geplaatst door Saskia van der Drift

Misschien ken je die testjes wel: duim naar je pols, overstrekken van je ellebogen, handen op je rug kunnen schudden of met fors overstrekte knieën staan. Of de geluiden zoals het knakken van je heupen, vingers of schouders. Herkenbaar? Misschien ben je dan hypermobiel.
Lees meer

Doorzitten

Geplaatst door Saskia van der Drift

Ik krijg met zeer grote regelmaat de vraag 'hoe kan ik beter doorzitten'. Een aantal adviezen die ik dan voorbij hoor komen zijn: 1) ga lichtjes op in je beugels staan, 2) zweef iets boven het zadel,3) ga ontspannen zitten en laat je door de beweging meevoeren en 4) rol van achter mee naar voren in het zadel tijdens de beweging. De eerste twee lijken mij geen geschikte optie omdat
Lees meer

Hypermobiel, en dan?

Geplaatst door Saskia van der Drift

Zoals velen al hebben kunnen lezen is onze behandeling wat betreft hypermobiliteit (HMS) en collageenproblematiek opgevallen. Maar wat doen we dan anders dan al die andere behandelaars?
Lees meer

Wat kan je verwachten?

Geplaatst door Saskia van der Drift

Met regelmaat vragen mensen hoe lang we ongeveer denken nodig te hebben voor de hulpvraag bij bijvoorbeeld rugklachten beantwoord is. Dat is via een blog heel lastig te zeggen. We proberen zo min mogelijk behandelingen te gebruiken omdat we van mening zijn dat onze manier van behandelen kosteneffectief is.
Lees meer

laat los! Als het spannend wordt

Geplaatst door Saskia van der Drift

Loslaten, het werkt. Onlangs was ik zelf bij een kop-staart botsing betrokken. Voluit van achteren geramd. Omdat ik het aan zag komen, kon ik me slechts één ding bedenken: ogen dicht en uitademen om de klap op te vangen. Resultaat: stijve nek, duizeligheid en schouderpijn door de gordel.
Lees meer