Wat is jouw ultieme doel?

Dynamische groepspraktijk voor oefentherapie Cesar/Mensendieck

Direct aanmelden

Home » Wat is jouw ultieme doel?

Jouw doel? Hoe ga je er vol voor??

04-05-2018 – Saskia van der Drift

Ik had eigenlijk een heel andere planning, maar ik moet iets delen en toegeven. Ik ben sinds enkele weken besmet met een drammerig virus. Op zich niets mis mee, het beheerst mijn dagelijkse doen en laten alleen flink. De naam van het virus? DOEL. Tja. Dat komt zo eens in de zoveel tijd opzetten en dan ga ik er volledig voor. Het is inspirerend en leuk. Enige vervelende is dat ik tussen twee van die aanvallen voor mijn gevoel wat nutteloos rondhang en zoekende ben.

Zo ook afgelopen half jaar. Zelfs mijn gezondheid was erdoor van slag. Letterlijk moest ik even pauzeren, mijn lichaam rust gunnen en de batterij weer opladen. Dat is gebeurd. Vorige week liepen we door Londen en ik werd geraakt door iemand die bijna uitgeput over de finishlijn van de marathon kwam. Het deed iets bij me en in mijn hele lijf voelde ik dat dit was waar ik heen wilde. Dit was mijn DOEL: over de finishlijn komen na 42,192 km hardgelopen te hebben. De trots voelen, mijn grenzen weer verleggen en vooral weer volledig fit worden op fysiek en mentaal vlak.

Mijn vriend was binnen 20 minuten net zo enthousiast en gaat er ook voor. Helemaal blij natuurlijk, want om je doelen te behalen heb je een aantal ‘ingrediënten’ nodig.

 

  1. Voel je doelen met hart en ziel. Pas dan ervaar je dat de motivatie écht van jezelf is en niet van je omgeving. Ik zie nog steeds enorm veel mensen die dingen doen vanwege omgevingsfactoren en niet vanuit hunzelf. Voel jij echter iets knappen zo rondom je borstbeen of maaggebied? Dan weet je dat je heel diep de wens hebt en je dat nog gaat halen ook
  2. Zorg dat je je doel zo omschrijft dat het je motiveert, inspireert en bij je past. Je hebt er niets aan als het een doel van een ander is, door anderen omschreven en het je opgelegd wordt. Of dit nu op sportief gebied is of op werkgerelateerd is. doe het voor jezelf. En dan is de SMART-formulering een heel makkelijk hulpmiddel.
  3. Maak er een stappenplan bij. Het lukt niemand om zonder hulpmiddel van de begane grond 3 meter omhoog te springen naar de eerste verdieping. Het makkelijkste hulpmiddel is een trap met lage treedjes zodat je ongemerkt steeds een beetje beter wordt.
  4. Probeer je omgeving vooral niet te overtuigen mee te gaan in jouw doelen. Als je het ze zo kunt vertellen alsof het hun eigen idee was, heb je de volledige committment van hen ook!
  5. Ben je zeker? Vertel het de hele wereld dat dit je plan is. Zo maak je onbewust een afspraak met je omgeving en stijgt de onbewuste steun van je omgeving. Ook als het lijkt alsof ze je ‘afvallen’: buig het om naar een opbouwende impuls voor het behalen van je doelen.
  6. Zoek gelijkgestemden. Je hebt niets aan mensen die vanuit het ‘realiteitsoogpunt’ terughoudend reageren.

Gratis oefenboek

Meld je nu aan en ontvang een gratis proefversie van het oefenboek met waarde-volle oefeningen voor je rug. Zowel voor ruiters als voor niet-ruiters.

Aanvragen